Onnettomuustutkintakeskus

OTKES-esittelyOnnettomuustutkintakeskuksen johtaja rotary Veli-Pekka Nurmi esitteli Uskelan klubille organisaatiotaan ja sen toimintaperiaatteleita. OTKES, kuten organisaatiota lyhyesti kutsutaan, työllistää 14 vakituista työntekijää. Lisäksi keskimäärin noin 100 ”ottopoikaa”, eli oman alansa kovan luokan asiantuntijaa, on vuoden aikana kutsuttuna työskentelemään tutkinnassa.

OTKES on itsenäinen ja täysin riippumaton tutkintaviranomainen, jota ei voida esimerkiksi kutsua oikeuteen asiantuntijatodistajaksi. Tehtäväkenttänä kun on tutkia vakavia onnettomuuksia ja poikkeuksellisia tapahtumia. OTKESin pyrkimyksenä löytää turvallisuutta lisääviä ratkaisuja – ei syyllisiä. Nykypäivänä onnettomuustutkintakeskuskuksen tehtävää voitaisiinkin paremmin kutsua ennaltaehkäisevästi Turvallisuustutkinnaksi.

Kuulimme VP:n innokkaan värikkäästi kertomana esimerkkejä siitä mitä tutkintatyö on arjen tasolla ja mitä käytännön ohjeistukset muuttavat ennakoivasti yhteiskuntaamme turvallisemmaksi. Liitteenä taustaa jota ei luennolla kuultu OTKES-esittely_Salo