Vierailijaesitelmä Uskelan Rotaryklubin viikkokokouksessa to 24.11.2016

Riku Keski-Rauska

Vieraaksemme saapuu fil.tri Riku Keski-Rauska esitelmöimään aiheesta ”Suomettumista ja uussuomettumista ?”

Riku on historian tutkija ja töissä Porvarillisen työn arkistossa Espoossa. Kyseinen arkisto on Kokoomus-puolueen arkisto.

Riku julkaisi n. vuosi sitten elämäkertateoksen Georg C. Ehrnroothista otsikolla ”Yksinäinen Ehrnrooth: Georg C. Ehrnrooth YYA-Suomen puristuksessa”. Monet meistä muistavat varmasti Ehrnroothin. Hän kuului 60-70-luvuilla muutaman viimeisen poliitikon joukkoon, jotka avoimesti vastustivat suomettumista ja Kekkosen politiikkaa. Riku kävi maaliskuussa viikkokokouksessamme esitelmöimässä kirjansa aiheesta.

Torstaina hän jatkaa suomettumisaiheesta ja kertoo lyhyesti sen historiasta ja tämän päivän ilmentymistä.

Rikun kirjaan voi tutustua esimerkiksi toimittaja Unto Hämäläisen Hesariin tekemän kirja-arvostelun avulla  http://www.hs.fi/arviot/kirja/a1446877747547

Riku saattaa tuoda mukanaan muutaman kirjan, joita voi häneltä ostaa.

Tervetuloa !

Torsti Poutanen