Uskelan RK:n rotarit Raplassa 4.-5.10.2015

Mikko Ruohonen et al.
Ari Rintanen, Viljo Wahlsten Miika Heikinheimo, Anne Juntti ja Stina Tiainen

Uskelan RK toteutti lokakuun 1. viikonloppuna pitkään suunnitellun matkan Rapla RK:n vieraaksi Viroon. Sihteerimme PP Viljo Wahlsten oli jo aikaisemmin sekä vieraillut että tehnyt työtä Raplan alueella, joten klubi, liiketoimintasuhteet, alue ja sen toiminta olivat hänelle tuttua. Veli Viljon antaumuksellinen keskittyminen tähän matkaan ansaitsee suuret kiitokset tai niin kuin eestin kielellä sanotaan: Suur tänu!

Viron Raplan alue

Matkalla Tallinnaan (kuva Mikko Ruohonen)

Raplan Maria Magdalenan kirkko

Retkikuntamme lähti liikkeelle aamulla klo 8 kahdella henkilöautolla, yht. 10 henkilöä (matkakuva yllä). Menomatka laivalla Tallinnaan meni nopeasti ja saavuimme Tallink City hotelliin, jonne veli Viljo oli varannut erityisvastaanoton ja saimme heti huoneet käyttöömme. Olimme kuitenkin jo melko pian lähdössä Raplaan, jonne Tallinnasta on tunnin ajomatka (50km).

Sihteeri_presidentti
Sihteeri ja presidentti valmiudessa ( Mikko Ruohonen)

Uskelan delekaatio
Uskela RK delegaatio (Mikko Ruohonen)
Raplan rotaryklubi

Rapla on Keski-Virossa oleva kaupunki ja Raplamaan maakunnan keskus. Rapla sijaitsee samannimisen kunnan keskellä. Kaupungin asukasluku on noin 6000 ja ympäristö mukaan lukien n 10 000 asukasta (Rapla visitestonia.com). Raplaan pääsee myös junalla ja vireillä olevan Eurooppa-radan myötä sen merkitys tulee logistisesti kasvamaan.

Presidenttien pöytäseurueetPresidenttien Elmar Purgen ja Ari Rintasen pöytäkunta (Stina Tiainen)

Ari puhuu
Tere! sanoi pres Ari (Mikko Ruohonen)

Salon kaupungin tervehdys
Salon kaupungin talousjohtaja Seppo Juntti ja rotarisiskomme Anne Juntti toivat lisäksi Salon kaupungin tervehdyksen (Mikko Ruohonen)

Ennen siirtymistämme Rapla RK:n juhlapaikkaan eli kulttuurikeskukseen veli Viljo esitteli pientä kaupunkia ja sen eri alueita. Kaupungissa sijaitsee mm. Viron toinen kaksitorninen kirkko, Maria Magdaleenan kirkko (visitestonia.com). Ja kysymys lukijoille: Missä sijaitseekaan Viron toinen kaksitorninen kirkko?

Raplan rotariklubi on perustettu vuonna 1994 ja he olivat kutsuneet meidät osallistumaan perinteiseen jokavuotiseen avec-tilaisuuteensa. Toimme samalla sekä klubin että Salon kaupungin terveiset heille.

Viirien vaihto
Viirien vaihdossa presidentit Ari Rintanen ja Elmar Purge (Mikko Ruohonen)

Juhla-ateria
Pidut (Mikko Ruohonen)

Ritva ja Viljo ”tantsimassa” (Mikko Ruohonen)

Esimerkkejä päiväkodin kalusteista (kuva Viljo Wahlsten)Presidentillä ja sihteerillä oli kokous ennen varsinaista juhlaa, jossa neuvoteltiin Uskelan klubin roolista Raplan klubin Moldova-projektissa, Raplan klubi on tehnyt päätöksen ulkomaisesta avustuskohteesta ja päätynyt Moldovassa sijaitsevan lasten päiväkodin tukemiseen. Vierailumatkallaan Moldovaan raplalaiset olivat huomanneet että lapset nukkuivat kuka missäkin- ”vähän niin kuin pinossa tai kasassa” – ja vuoteista ja muista huonekaluista ei ollut tietoakaan. Tavoitteena on toimittaa sänkyjä noin 60:lle lapselle sekä vaatenaulakoita ja tuoleja. Uskelan ehdotus on, että mallien mukaisia sänkyjä ja muita voidaan tehdä Suomessa tai Salossakin. Kustannukset toki ratkaisevat. Käytännössä projektin toteutus ja toimitus venynevät ensi vuoden alkupuolella. Uskela RK:n hallituksen päätöksen mukaisesti yhteistyöstä sovittiin.

Muut ehtivät tehdä pienen kävelylenkin edellisen kokouksen aikana ja pientä shoppailua. Sitten olikin aika koota delegaatio ryhmäkuvaan.

Ilta jatkui hyvien ruokien ja juomien merkeissä. Tar­jolla oli eestiläinen pitopöytä salaatteineen, lihoineen, kaloineen ja tietysti viinin kera. Kaikki tarjottiin kohte­liaisuutena ja konjakkejakaan ei unohdettu.

Ja ”Muidugi tantsimine” oli myös ohjelmassa. Viron Estonia-oopperan taitavat pianisti ja viulunsoittaja viihdyttivät noin 50 hengen juhlakansaa. Standaarien luovutus ja lahjojen vaihtaminen toteu­tuivat puolin toisin (kuvat yllä). Juhlat päättyivät Raplassa noin klo 21 ja siirryimme takaisin Tallinnaan ja sen ihmeelliseen yöelämään. Mutta se onkin sitten toinen juttu. Paluumatkalla lepo maistui ainakin yhdelle tämän jutun kirjoittajista.

Paluumatkalla lepo (kuva Stina Tiainen)

Matkassa mukana:

Pres veli Ari Rintanen