Salon Rotaryklubi ry 75 vuotta

Tuleva presidentti Joonas Jännäri toivotti juhlavieraat tervetulleiksi.

Salon Rotaryklubi ry vietti 75-vuotisjuhlaansa 30.10.2023 juhlakokouksen ja juhlaillallisen merkeissä. Juhlakokouksessa yhdistys kutsui kunniajäsenikseen ansioituneet pitkäaikaiset jäsenensä Harri Leinon ja Pertti Vuorion. Paul Harris Fellow -mitalit myönnettiin Kari Ehrnroothille ja Ari Tiaiselle. 75-vuotisen taipaleensa kunniaksi klubi päätti osallistua parhaillaan käynnissä olevaan kamiinoiden lahjoituskeräykseen Ukrainaan ja kerätä varat 75 kamiinan hankintaan vielä marraskuun aikana. Kamiinat valmistetaan Salossa Stremet Oy:n ja Metalli Piiroinen Oy:n toimesta, ja lahjoitusvarojen keräystä hoitaa Ukrainan tukemiseen keskittynyt Omri Ry. Salon Rotaryklubi haastaa kaikki rotarypiirin 1410 klubit mukaan osallistumaan kamiinakeräykseen vielä ennen talven tuloa.

Merkittäviä etappeja klubin historiassa

Salon Rotaryklubin perustava kokous pidettiin vuonna 1948. Ensimmäisenä presidenttinä toimi Aulis Zidbeck ja sihteerinä Lalli Jonkari. Klubin toiminta on alusta alkaen perustunut viikkokokouksiin, joissa on kuultu eri alojen asiantuntijoita ja tehty vierailuja paikallisiin yrityksiin.

Vuonna 1956 klubin silloinen presidentti Sven Sonntag ehdotti, että klubi ryhtyisi edistämään toisen oppikoulun perustamista Saloon. Samana keväänä perustettiin Yhteiskoulun kannatusyhdistys ja itse koulu aloitti toiminnan jo saman vuoden syksynä Alhaisten kansakoulun tiloissa. Toinen merkittävä hanke, jossa klubi on ollut mukana, oli vuonna 1983 toteutunut Viljo Hurmeen säätiön perustaminen. Säätiön ansiosta Hurmeen tuotanto ja taiteellinen elämäntyö saatiin säilytettyä ja turvattua.

Merkittävää on ollut myös kansainvälinen nuorisotyö. Salosta osallistui toiminnan alkuvuosikymmenten aikana toistakymmentä nuorta muutaman viikon mittaisiin kansainvälisiin nuorisoleireihin. Vuodesta 1978 alkaen nuorisovaihto vakiintui vuoden kestäviin vaihto-oppilasvuosiin. Salon Rotaryklubin kautta vaihtoon on lähtenyt vuosittain yhdestä kolmeen nuorta ja vastavuoroisesti Saloon on saapunut vaihto-oppilaita eri puolilta maailmaa. Uusin vaihto-oppilas, yhdysvaltalainen Hiro Sugata, osallistuikin tervetulleena vieraana klubin vuosijuhlaan. Vastavuoroisesti Salosta on parhaillaan Daniel Romu Salon lukiosta viettämässä vaihto-oppilasvuotta Oregonissa Yhdysvalloissa.

Salon Rotaryklubi on osallistunut vuosien aikana niin ympäristön monimuotoisuuden ymmärrystä lisäävään vesireppuprojektiin, polion vastaisiin kampanjoihin kuin rauhantyöhönkin. Rauhantyön ja lähiympäristön yhdistäviä projekteja ovat olleet esimerkiksi Gutsy go -projekti Salon kouluissa ja viime keväänä Salon Ollikkalan koulun S2-luokalle tehty oppimispelilahjoitus.

Tuorein merkkipaalu on vuosi 2022, jolloin klubiin tulivat mukaan ensimmäiset naisjäsenet. Klubin jäsenkunta on samalla sekä kasvanut että monipuolistunut, mikä tuo mukanaan uusia mahdollisuuksia kehittää klubin toimintaa seuraaville vuosikymmenille.