Mikä on Rotary ja R O A R?

VI4POLIOKysymys aktiivi amatööreille: Mitä tekisit kun työskentelet australialaisen radioamatööripariskunnan ja he ilmoittaisivat olevansa Helsingissä puolen vuoden kuluttua? Lisäksi asemasi sijaitsee puolen tunnin päässä lentokentältä. Minä ainakin vastasin, tervetuloa kylään!

RotRadAmm_perheTämä pariskunta oli Queenslandista: Bill, VK4ZD ja XYL Diane, VK4KYL. Ensi yhteys oli joulukuussa 2012. Muutama sähköposti vielä vaihdettiin ja erikoistunnus VI4POLIO workittiin helmikuussa. Sitten seurasi hiljaisuus, kevään radiokelit Australiaan vaikeutuivat.

VK4ZD & VK4KYL Suomessa

Perjantaina 14.6. soi puhelin ja satelliittiyhteyden viiveen häiritsemänä sain vaivoin selville, että pariskunta on Suomessa. Takaisinpuhelu eri numeroon toimi ja kävi selville heidän oleskelupaikkansa. Se oli Espoon Kolmperä, vain kymmenisen kilometriä kesämökiltämme Veikkolassa. Bill ja Diane olivat majoittuneet perheeseen, jonka Tiina-rouva oli ollut heillä rotaryvaihto-oppilaana Länsi-Australiassa 20 vuotta sitten. Ja nyt sunnuntaiaamuna olisi skedi 14.293 MHz.

Tuo ko. taajuus on ”Rotarians of Amateur Radio”, ROAR:n yksi virallinen taajuus. Joka sunnuntai sille kokoontuu joukko rotariudesta ja radiosta kiinnostuneita keskustelemaan ystävyyden hengessä maailman eri asioista.

Bill, VK4ZD, on tuon organisaation kolmeksi vuodeksi valittu presidentti. Edellinen oli Pertti, EA7GSU/OH1SH. Huonot kelit ja häiriöt estivät kuuluvuuden Australiaan mutta Euroopan eri suunnat kuuluivat hyvin ja yhteydet tuttujen DX-asemien kanssa syntyivät helposti, tällä kertaa 59+ raporttien kera. Samalla vaihdettiin uutisia seuraavalla viikolla kokoontuvasta suuresta Rotary Conventionista Portugalissa.

RotRadAmm_messutCR6RI Lissabonissa

Heti juhannuksen jälkeen, 23.-26.6. oli Rotary Internationalin 104. Conventio. Paikalle saapui yli 25.000 rotaria ja puolisoa ympäri maailmaa.

Kokouspaikalle oli järjestetty erikoisasema CR6RI. Se työskenteli kauko-ohjattuna Portugalin liiton REP:n aseman kautta. Tietokoneyhteydet aiheuttivat paljon ylimääräisiä häiriöitä.

Seuraava Conventio on kesäkuussa 2014 Sydneyssä, Australiassa.

Tarkoitus oli tavata VK4ZD ja VK4KYL vielä Friedrichshafenin Ham Radio -messuilla mutta se onkin jo eri juttu. On tunnetusti vaikeaa löytää pari ihmistä yli 15.000 ihmisen joukosta!

Miika Heikinheimo, OH2BAD, Uskelan rotaryklubi