Nuorisovaihto

Rotaryvaihtareilla on hauskaaVuosittain maailmassa yli 8.000 nuorelle tarjoutuu mahdollisuus tutustua vaihto-oppilaana parin viikon, kuukauden tai kokonaisen kouluvuoden ajan hänelle uuteen kulttuuriin Rotary-järjestön nuoriso-vaihdon välityksellä. Suomen nuorisovaihto-organisaation kautta kulkee vuosittain noin 600 suomalaista ja ulkomaista nuorta. (RYE handbook) (www.ryefinland.com)

Rotary Youth Exchange – Finland  Youtube-videos
Rotary Exchange – Finland 2009, Karkku Camp RYE 2009-2010 FinlandFinland: Eurotour 2008, Exchange students in Finland 2007,

Salon, Perniön ja Uskelan klubit pyörittävät Rotarien nuorisovaihtoa Salon alueella yhteistyössä. Jokaisella klubilla on omat vaihtarit, mutta muuten toimitaan yhdessä.

Vuosivaihto
Sopivin aika vuosivaihtoon on lukion tai ammattikoulun ensimmäisen luokan jälkeen. Vuosivaihto on kouluvuosi ulkomailla. Vuosivaihtoon Salon ja Uskelan klubit lähettävät yleensä kaksi vaihtaria vuodessa. Perniön klubi lähettää yhden keskimäärin joka toinen vuosi.

Kesävaihto
Kesävaihdossa nuori asuu ulkomailla perheessä yhden kesäkuukauden. Tämän jälkeen ulkomaisen perheen nuori tulee asumaan kuukaudeksi suomalaisen nuoren perheeseen. Kesävaihtoon alueen klubit pyrkivät lähettämään halukkaita nuoria vaihtokiintiöiden rajoissa. Lähtijöitä on ollut yleensä muutama vuosittain.

Leirivaihto
Rotarit järjestävät leirejä nuorille monissa Euroopan maissa. Leirit ovat kesäaikaan ja niiden kesto on 2-3 viikkoa.

Lisätietoja löytyy tämän sivuston alasivuista, linkeistä tai klubien nuorisovaihtotiimiläisiltä. Myös entiset vaihtarit kertovat mielellään kokemuksistaan.

Vaihtoa esitellään myös tässä videossa.

Muita nuorille ja nuorille aikuisille tarkoitettuja rotary-ohjelmia ovat: GSE, RYLA, Rotaract, Interact sekä Rotex, joista kerrotaan linkeissä enemmän.
Nuorisovaihdon tunnus

Vuosi-, kesä- ja leirivaihtoon haku tapahtuu Salossa edellisen vuoden syksyllä vapaamuotoisella sähkö-postihakemuksella osoitteeseen rye.haku@rotarysalo.fi.

Vapaamuotoiset nuorisovaihtohakemukset seuraavan kesän vaihtoihin tulee lähettää edellisen vuoden syyskuun loppuun mennessä. Lisätietoja näiltä sivuilta!

Uskelan klubin nuorisovaihtotiimirye.uskela@rotarysalo.fi
Timo Törrönen, nuorisovaihtoasiamies, YEO, +358 500 742 171, timo.torronen@rotarysalo.fi

Torsti Poutanen, , monipiiriyhteistyö +358 44 290 7489 torsti.poutanen@rotarysalo.fi
Jari Laakkio, IT-kehitys, +358 500 780070jari.laakkio@rotarysalo.fi
Kalervo Friberg, turvahenkilö                   kalervo.friberg@rotarysalo.fi

Salon klubin nuorisovaihtotiimirye.salo@rotarysalo.fi
Mikko Koskinen nuorisovaihtoasiamies (YEO)
Simo Raula
Pertti Vuorio

Perniön klubin nuorisovaihtotiimi:     rye.pernio@rotarysalo.fi
Matti Fontell, nuorisovaihtoasiamies, YEO
Esa Piispa

Lisää toiminnasta näiltä sivuilta tai linkeistä!