Kesä- ja leirivaihto

Kesävaihto

– Kesävaihto on tarkoitettu 15 …20 –vuotiaille nuorille
– Nuori asuu luotettavassa isäntäperheessä yhden kesäkuukauden, minkä jälkeen isäntäperheen nuori tulee Salon seudulle kuukaudeksi ja asuu sen ajan suomalaisen nuoren perheessä.
– Kesävaihtoon siis sisältyy velvoite toimia isäntäperheenä kuukauden ajan.
– Suomalainen nuori on kesävaihdossa tyypillisesti kesäkuun puolivälistä heinäkuun puoliväliin, minkä jälkeen ulkomainen vaihtari on sitten kuukauden Salon seudulla.
– Kesävaihtoon ei yleensä liity koulunkäyntiä.
Haku alkaa jo vaihtoa edeltävän vuoden syyskuussa!
– Erinomaiset mahdollisuudet tutustua maan kulttuuriin ja elämään
– Kohdemaita on runsaasti, katso tarkemmin täältä. Tietoa vaihdon kustannuksista löytyy tuosta samasta linkistä.
– Salon seudun Rotaryklubit lähettävät tyypillisesti muutaman nuoren kesävaihtoon vuosittain.

Leirivaihto

– Leirivaihto on tarkoitettu 15 …20 –vuotiaille nuorille.
– Leirejä järjestetään EEMA-alueella (Eurooppa, Turkki, Israel), Kanadassa ja USAssa. Vastavuoroisesti Suomessa järjestetään leirejä EEMA-alueen nuorille.
– Leirit järjestetään tyypillisesti heinä-elokuussa. Kestoltaan ne ovat 2 – 3 viikkoa.
– Varsinainen leiri kestää noin viikon ja se on rakennettu jonkin ennalta ilmoitetun teeman ympärille. Leiriin kuuluu myös perhemajoitusjakso, joka kestää viikosta kahteen.
– Rotaryleirejä järjestetään myös fyysisesti vammaisille.
– Leirivaihdossa rotaryjärjestö järjestää luotettavan leirin ja isäntäperheen sekä koulutuksen ennen matkaa.
– Nuoren oma perhe vastaa matkajärjestelyistä.

Kesä- ja leirivaihdon pääsyvaatimukset ja niihin hakeminen

– Nuorisovaihtoon voivat osallistua sekä rotareiden että muiden lapset ilman mitään suosituimmuusasemaa.
– Valinta tapahtuu nuoren omien ansioiden perusteella.
– Häneltä edellytetään kohtuullisen hyvää koulumenestystä, joustavuutta uusissa tilanteissa, esiintymiskykyä, stressinsietokykyä ja itsenäisyyttä.
– On tärkeää, että nuori itse on oman lähtöpäätöksensä takana.
– Kesävaihdossa lähtevän oppilaan perhe sitoutuu toimimaan noin kuukauden ulkomaisen oppilaan isäntäperheenä

Salossa Rotary-vaihto-oppilaaksi haku alkaa vaihtoa edeltävänä syksynä. Tarkemmat tiedot hakuprosessista löytyvät täältä.